Над 200 участници се включиха в „Онлайн кафенето“, което се организира за втора поредна година от Програма „Развитие на човешките ресурси“. Във виртуалното събитие имаше представители на национални и регионални младежки организации, Студентски съвети и Кариерни центрове от университети в цялата страна, ромски и младежки медиатори, които работят с младежи от уязвимите групи. Темата на тазгодишното издание беше „Научи се да учиш“ и имаше за цел да провокира младите хора да се замислят по темата за преквалификацията, придобиването на нови умения и ученето през целия живот.
„Най-важното умение за хората днес е да се научат да учат, но за вас това е по-лесно, тъй като току-що сте излезли от образователната система“, обърна се към младите хора заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова. Тя цитира прогнозите, според които бъдещите поколения ще променят не само работното си място, но и професиите си поне няколко пъти през целия си професионален път. Ефремова открои две ключови думи, които са свързани с професионалната реализация – обучения и валидиране. „С обученията надграждаме, знанията, уменията и квалификацията си, а с валидирането придобиваме сертификат за умение, което вече сме усвоили от ежедневието си“, подчерта тя. Според нея младите хора имат свободата, но и отговорността за развитието на цялото общество, а най-важната кауза за поколението с повече опит е да въоръжи младите хора със знания и умения за удовлетворителна реализация. „В днешно време информацията ни залива и едно от най-важните умения е да можете да мислите критично, да взимате информирани решения, да знаете къде да търсите информация, което е достоверно и кое може да бъде развивано“, заяви още Ефремова.
„Умения“ е думата, която обобщава усилията и на европейско ниво за повишаване конкурентоспособността на икономиката. Калоян Колев от Главна дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“ на Европейската комисия припомни, че целта е над 60% от всички възрастни хора в Европейския съюз всяка година да участват в обучение, а 80% от всички възрастни да притежават поне основни дигитални умения. Колев заяви, че два инструмента могат радикално да променят ситуацията и да подпомогнат за увеличаване броя на обученията и адаптацията към новите нужди на пазара на труда – индивидуалните сметки за обучение и микроквалификациите. „България работи активно по този въпрос и се надяваме много скоро този проект да стартира“, допълни той. Колев обобщи, че ученето през целия живот трябва да се превърне в част от ежедневието на всеки един от нас, ако искаме да бъдем в крак с промените на пазара на труда.
По време на форума беше представено последното проучване на Агенцията по заетостта, в което се обобщават данни за най-търсените професии и умения от работодателите. Професиите на бъдещето, очертани в изказването на доц. д-р Мариана Тодорова от БАН, предизвикаха най-сериозна дискусия сред младежите. Доц. Тодорова даде конкретни примери как Изкуственият интелект и новите технологии са довели до големи промени в различни гилдии в САЩ – журналистика, право, медицина. „Изкуственият интелект ще бъде и партньор, но и конкурент на младшите специалисти. Докато един млад човек навлезе в една професия, има нужда от адаптация, обучение и да натрупа опит. До 5-10 г. този опит може да бъде сериозно застрашен, защото чисто технологично Изкуственият интелект ще може да извършва всички дейности, които извършват младшите специалисти“, заяви доц. Тодорова.
Темите, които вълнуваха младите хора, бяха свързани с непрекъснато променящите се условия на пазара на труда, „остаряването“ на знанията, натрупани в училище или в университет и липсата на механизми за кариерно ориентиране. Част от участниците споделиха, че младите хора живеят в страх и напрежение за това какво ще им се наложи да работят в бъдеще. Изкуственият интелект и новите технологии създават много възможности, но етичната страна на въпроса и необходимостта от защита на интелектуалната собственост бяха изведени на преден план от младите хора.
Общо седем европейски мерки за повишаване на квалификацията и уменията, пет от които действащи, бяха представени от Десислава Ушколова, началник отдел „Програмиране и договаряне“ в Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ в Министерството на труда и социалната политика. Сред тях са „Започвам работа – К2 Обучение“, „Квалификация, умения и кариерно развитие на заети лица“, „Дигитални умения“, „Младежка заетост +“, „Обучения за дигитални умения“ и предстоящите за обявяване мерки „Нови умения“ и „Младежка инициатива АЛМА“. По Програма „Развитие на човешките ресурси“ са отделени над 320 млн. лв. за обучение на хората в трудоспособна възраст.
„За нас младите хора са потенциал, който сме длъжни да активираме, за да получат добра възможност за ефективна реализация на пазара на труда“, заяви ръководителят на Управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ Цветан Спасов, който беше модератор на „Онлайн кафенето“. Той припомни, че екипът на ПРЧР полага целенасочени усилия за работа с неактивните млади хора, които не са в образование, обучение или заетост. „Младите хора в България са капитал, който трябва да задържим тук, но не на всяка цена, а с добри условия за работа и за живот в страната“, категоричен е Спасов.
Източник: Официален сайт на Програма "Развитие на човешките ресурси" 2021-2027