Кариерен семинар „Как да изберем правилния работодател и да го накараме да ни наеме”

viber image 2023 05 03 13 11 06 223

 

viber image 2023 05 03 13 11 45 206

„Първо, направете си план за личностно развитие, когато тръгнете да си търсите работа” – се обърна към студентите участници в обучението „Как да изберем правилния работодател и да го накараме да ни наеме” - правила и съвети при търсене и кандидатстване за стаж и работа, лекторът Пенко Атанасов, директор на Центъра за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово”. Центърът, заедно с Университетския кариерен център, организираха това обучение на 3 май 2023 година, когато в 13 часа в зала 3311 на Ректората на ТУ – Габрово дойдоха студенти, заинтересувани от своето професионално развитие и начините, които най-лесно ще ги изведат до кариерните нива.

Обучението откри доц. Доброслав Данков, Директор на Университетския кариерен център, който припомни един от принципите при кандидатстване за работа: „Колкото и да знаете, колкото и добри инженери да сте, ако не се представите на интервюто така че да впечатлите работодателя, вероятността да успеете намалява. Днес г-н Атанасов ще ви обясни важните неща при кандидатстване за работа” – каза доц. Данков.

Лекцията на г-н Атанасов включи два раздела:

І. Играчи - посредници на пазара на труда или как да открием подходящи за нас позиции.

ІІ. Кандидатстване за работа - етапи на подбор на кандидатите или какви документи ще ни осигурят предимство и как да се подготвим за интервюто за работа.

„Първото в личностния план за развитие е да имате някакви дългосрочни цели, които отговарят на въпроса: къде искам да бъде след известен период от време – 5-10, а в най-добрия случай поне 20 години напред. Защо 5 години? Защото, когато отидете на интервю за работа много често задават въпроса: „Как се виждате след 5 години?” За да отговорите на този въпрос трябва да имате някакъв ясен план, макар че никой работодател да не очаква детайли. Той по-скоро се интересува какъв е вашият ангажимент към собственото ви бъдеще.  

Кои са качествата, които ще ви помогнат да стигнете дотам? - Отговорност, Гъвкавост, Адаптивност, Самостоятелност, Желание за развитие.

Трябва да знаете кои са ви слабите страни. Защото тогава ще се научите да излизате от ситуация, в която тези слабости могат да си проличат. От друга страна – можете да поработите върху тези слабости, да ги подобрите, да ги нулирате или да ги превърнете в положителни.

Кои са хората, които могат да ви помагат? Подкрепа означава до вас винаги да има хора, които да казват: „Ти си супер, ще се справиш!” Съветвам ви да си намерите човек, който е готов да ви води и показва всичко, за да успеете.

Голямата цел трябва да започва от някаква по-малка, която изглежда достижима.

В плана за развитие трябва да има списък с критериите, на които искате вашият работодател да отговаря – каква да е фирмата – българска или с чуждо участие, какви заплати дава, какви са условията на труд, подкрепя ли специалистите си да учат, дава ли стажове, възможностите за израстване. Написани, тези неща се наричат визуализация. С нея ще добиете много по-ясна картина и ориентация на правилното място ли сте или не сте. Написаното помага да осъзнаете ситуацията на много по-високо ниво.

Много е важно, първо да проучите фирмите, в които кандидатствате за работа.”